Lokal | 23. feb. 2017

Ber fylket ta ansvar

Leserinnlegg: Nå håper jeg Hordaland Fylkeskommune tar ansvar, skriver Elisabeth Jebsen Marek i dette leserinnlegget.

Ber fylket ta ansvar
Andris Hamretorsdag 23. feb. 2017 07:21

Hordaland Fylkeskommune skal avgi høringssvar om Broen over Bjørnefjorden 22. Februar.

Inntil nå er det er kommet inn over 100 høringssvar til Statens Vegvesen. Svært mange er kritiske til broen, til kostnadene som neppe vil stoppe på 43 milliarder og til naturødeleggelsene som broen og en 4 felts motorvei innebærer. De er kritiske til samfunns- og samferdselsnytten av prosjektet.

Kommunal ansvarsfraskrivelse

Kommunestyrene langs trasèen har vært svært servile i sine høringssvar og skjuler seg bak at de i denne høringen bare kan komme med justeringsuttalelser og ikke være kritiske til selve trasevalget og grunnlaget for dette. Spesielt sterkt ble dette i Os der rundt 100-200 aksjonister samlet seg utenfor kommunehuset og mer enn 1600 underskrifter ble samlet inn på 2 dager i protest mot broen. Høyreordføreren brød seg ikke en gang med å møte aksjonistene!

Samtidig sto Høyre og Frp, med en stemmes overvekt, knallhardt på at det ikke var mulig å protestere mot selve broen og midtre trase.

Når Høyre og Frp i Os kommune stemte mot sin egen argumentasjon fra tidligere, ikke har hatt vilje til å se at mye har endret seg i regionen og egentlig også har lurt velgerne, har jeg en oppfordring til fylkespolitikerne: Vær så snill å ta ansvar; gi klar beskjed om hva som er mest samfunnsnyttig for hele Hordaland, ikke bare hold fast ved det som var samfunnsnyttig for næringslivet langs ”Gullaksen” - i 2013.

Mye har skjedd siden 2013; arbeidsmarkedet i regionen er totalt endret, Os og Fusa blir en kommune og Hordalandsdiagonalen planlegges. Med indre trase kan politikerne legge et Kinderegg: Nye beregninger viser at vi kan bygge både Hordalandsdiagonalen og E39 i indre trase for mindre enn bare E 39 i midtre trase, - og da blir Os – Fusaforbindelsen inkludert!

Jeg vil derfor be om at Hordaland Fylkeskommune nå ikke bare aksepterer den statlige planen med små justeringer, men vil legge tyngde i å få Samferdselsdepartementet til å utrede indre trasè.

Elisabeth Jebsen Marek

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Tilbod: 1 månad for 1 kr

No kan du lesa Midtsiden.no i 1 månad for kun 1 kr.

  • Tilgang til alt innhald
  • Utan bindingstid
  • Frå 145 kr/md.
Les meir og bestill

Abonnementet blir fornya kvar månad. Du kan seia opp kor tid du vil, og blir då ikkje belasta for neste periode.