Lokal | 18. sep. 2017

Klager på fergekaptein og rederi

Lesarinnlegg: – Hva skal til for å få svar, undrest Hesse, etter massevelt av motorsykler på fergen mellom Hatvik og Venjaneset.

Klager på fergekaptein og rederi
– Vi var minst 5-6 motorsykler som veltet da fergen la til kai, forteller Christian Hesse.
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøymandag 18. sep. 2017 07:32

Dette er en klage på skipsføreren/kapteinen på fergen Venjaneset-Hatvik for uaktsom kjøring.

Denne klagen sendte jeg for tre uker siden til Fosen Namsos, uten at jeg har fått en tilbakemelding; en forklaring om hva som skjedde eller en beklagelse.

Saksforhold

Jeg tok fergen fra Venjaneset den 27. august kl 18.10 med min MC og parkerte fremst på fergen. Ved siden av meg parkerte også ca 10-12 andre motorsykler. Da fergen la til ved fergekaien i Hatvik hadde alle MC-førerne igjen satt seg på motorsyklene sine, og gjort seg klare til å kjøre i land.

Farten på fergen fremover hadde stoppet opp, men fergen kjørte nå sideveis til styrbord og ubremset rett inn i kaianlegget. Jeg forstod at dette vil bli et hardt støt når fergen treffer kaianlegget, og jeg forsøkte å forberede meg på det. Jeg satte motorsykkelen på sidestøtten igjen og støttet meg med høyre foten imot. Likevel klarte jeg ikke å holde motorsykkelen oppreist.

Jeg veltet med motorsykkelen til høyre, og med meg veltet også mange andre motorsykler. Vi var i alt 5 eller 6 som veltet. Eller kanskje enda flere?

Det var fullt kaos og jeg var altfor opptatt med å holde min egen MC. Flere av oss ble inneklemt mellom sin egen og naboens motorsykkel. Jeg og. Og i denne situasjonen var vi helt hjelpeløs og avhengig av hjelp fra andre til å reise opp kjøretøyene igjen. Husk at en tung MC veier mellom 250 og 380 kg.

Vi sto der i flere minutter uten at noen av besetningen kom oss til unnsetning. Først etter at de første motorsyklistene hadde fått kontroll igjen over sine egne kjøretøy, fikk vi hjelp av dem og klarte én etter én å reise opp igjen alle som hadde veltet. Jeg personlig kjenner ikke til de andre MC-førerne, men jeg kan si at alle var godt voksne på rundt 40 år og eldre. Selv er jeg en erfaren MC-fører med mer enn 35 års erfaring, og har kjørt opp gjennom årene med utallige ferger i inn- og utlandet. En slik brutal måte å legge til en kai har jeg derimot aldri opplevd før.

Jeg er overbevist om at båtføreren/kapteinen veldig godt vet at motorsykler lett kan velte, og han burde har operert fergen med nødvendig aktsomhet for å unngå akkurat en slik ulykke.

Som meg bekjent kom ingen person til skade, men jeg regner med at noen av motorsyklene kan ha fått seg en stygg ripe.

Til slutt skal det nevnes at denne dagen var en nydelig finværsdag uten vind og uten bølger. Det var blikkstille.

I forrige uke sendte jeg en reminder til rederiet der jeg en gang til hadde bedt om en forklaring. Dessverre velger rederiet fortsatt å holde seg taus. Jeg synes ja at dette er en utrolig ignorant, ja arrogant måte å behandle sine passasjerer på. Jeg er rimelig sjokkert.

Hva må til for at dette fergeselskap uttaler seg i denne saken?

Christian Hesse

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.