Lærer å lese i barnehagen
Espira Ulvenvatnet barnehage er med i det landsomfattende prosjektet Språkløyper.
Espira Ulvenvatnet barnehage i Os er med i det landsomfattende prosjektet Språkløyper, som skal bedre norske barns språk, - lese- og skriveferdigheter – allerede fra barnehagealder. Prosjektet er ledet av Lesesenteret.
- Grunnen til at vi fokuserer på lesing barnehagen, er at det er en måte å jobbe med barns språkutvikling på. Samtidig vet vi at rike språkerfaringer i barnehagen har en gunstig effekt for barns senere lesing og skriving i skolen, forklarer doktorgradstudent Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret i en presemelding.
Stangeland leder arbeidet med Språkløyper i barnehager.
Espira Ulvenvatnet Barnehage tar denne problematikken på alvor, og er derfor med i Språkløyper. Vi var med fra starten og var på det tidspunkt eneste private barnehage i Os som ble trukket ut til å delta, forteller styrer i Espira Ulvenvatnet, Katharina Søreide.
Barnehageansatte og lærere blir skolert
Språkløyper – Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019, skal gjøre norske lærere og barnehageansatte flinkere til å tilpasse det faglige tilbudet til alle – også de høytpresterende - og lettere oppdage barn og unge med språk-, lese- og skrivevansker.
– Prosjektet er unikt, fordi det tar for seg hele utdanningsløpet, fra barnehage via grunnskole til videregående opplæring. For første gang blir det satset systematisk på kompetanseutvikling i alle disse trinnene, i samme strategi.
Kunnskapsdepartementet står bak satsingen, og styringsgruppen blir ledet av Lesesenteret.
Ni av ti tror det hjelper
Opplegget ble testet ut fra i vinter, og 457 personer fra skoler og barnehager fra hele landet var i forkant på oppstartsamlinger. Siden har det blitt jobbet lokalt med kompetanseutvikling ut fra digitale ressurser på nettsiden til Språkløyper - laget av Lesesenteret og Skrivesenteret.
Ansatte i skoler og barnehager som har vært med på den lokale skoleringen sist skoleår, deltok i en spørreundersøkelse. Nærmere 90 prosent av dem som svarte, tror barna kan bli bedre lesere og skrivere som følge av kompetanseutviklingen hos de ansatte.
Særlig i barnehagene var begeistringen stor for de nye virkemidlene. I april i år var 1150 nye deltakere med på sju nye oppstartsamlinger.
– Vi vet - ut fra vitenskapelige funn - at metodene fungerer, men i prosessen har vi anstrengt oss for å gå veien fra teori til praksis. Språkløyper-løpet går over et heilt år, og gir dermed langt større sjanser for å innarbeide gode arbeidsvaner enn om man går på et enkeltstående kurs,» uttaler førstelektor Margunn Mossige, prosjektleder for Språkløyper ved Lesesenteret.
Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?
Les meir om
Last ned Midtsiden-appen idag
No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.
- Gratis å lasta ned
- Bli varsla straks noko skjer
- Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.