En fullverdig E134 med «arm til Bergen» og Rv52 utfyller hverandre perfekt.

Legger regjeringen planene i en skuff?

Leserinnlegg: Prøver Regjeringen å legge Øst–Vest-satsingen og 3 års utredninger i en skuff?

Av: Andris Hamre

Ifølge pressekonferansen på Geilo på mandag blir det ingen stamvei nr. 2 mellom Øst og Vest, utover E134. Regjeringen foreslår i stedet en deling der Rv7 skal bli «hovedvei for personbiler», og Rv52 blir nordlig «hovedvei for næringslivet» – mens E16 skal ferdigstilles og være «en vintersikker vei».

Etter å ha deltatt i ulike utredninger i over tre år, må jeg si meg svært overrasket og forundret.

I Øst–Vest-utredningen var det kun tre strekninger som ble beregnet å gi positiv samfunnsnytte:

  • «Armen til Bergen» fra E134
  • Innkortingen på E134 i Telemark
  • «Armen til Ålesund» fra Rv52.

Utrolig nok kan det se ut som om ingen av disse tre lønnsomme prosjektene skal bygges ut – iallfall ikke dersom Stortinget lar Statsminister Erna Solberg få viljen sin.

Et spill for galleriet?

Mitt spørsmål til våre politikere er såre enkelt: Har dere overhodet ikke lest de faglige utredningene som Statens vegvesen de siste tre årene har lagt frem, kvalitetssikret, og innhentet utallige uttalelser på? Har det hele kun vært et spill for galleriet??

Er det slik at disse grundige faglige utredningene nå skal legges i en skuff og glemmes? Bare fordi hver eneste utredning kom til en annen konklusjon enn det Solberg-regjeringen ønsket…

Det er latterlig å tro at politikerne kan bestemme at personbilene skal kjøre på én vei og næringslivet skal kjøre en annen. Sjåførene av både personbiler og lastebiler velger naturligvis den korteste og beste veien!

Det var allerede enighet om å bygge ut strekningen Bergen–Voss. Dette lå i selve premissene for Øst–Vest-utredningen. Etter at E134 ble valgt som Øst–Vest-stamvei og E16 skulle ferdigstilles var spørsmålet: Skal Rv7 eller Rv52 velges som den andre prioriterte stamveien?

Jeg er enig i at Rv7 skal forbli en turistvei, men det går ikke an å «vedta» at den skal bli «hovedvei for personbiltransport».  

En formidabel samfunnsnytte

Kartet illustrerer svært godt hvorfor de fremtidige stamveiene må være E134 med «arm til Bergen» og til Haugesund, og Rv52 med «arm til Ålesund» og til Bergen. De to prosjektene utfyller hverandre perfekt! Sammen dekker disse to stamveiene hele Sør-Norge. Samfunnsnytten de gir vil være formidabel.

Bergen får ved dette den aller beste løsningen. E134 med «armen» blir den desidert korteste veien til Østlandet – minst 30 minutter kortere enn nest beste alternativ. Reisetiden Bergen–Oslo blir på imponerende 4 timer og 15 minutter! Dessuten vil bergenserne i fremtiden kunne velge gode alternativ både nord og sør for Vidda, når værforholdene tilsier det.

Imponerende reisetid fra Os og Fusa

Denne fremtidsrettede Øst–Vest-løsningen er også meget viktig for Os og Fusa. Dersom vi følger anbefalingen fra Statens vegvesens, vil reisetiden på en ferdig utbygd E134 med Hordalandsdiagonalen være kun 4 timer fra Os og Fusa til Oslo. Dette står i sterk kontrast til regjeringens forslag. Uten «armen til Bergen» vil Oslo-turen ta rundt 6 timer med ny vei Os–Bergen–Voss og en ferdig utbygd Rv7. For næringslivet blir reisen enda lenger, fordi Rv7 Hardangervidda ikke skal være «deres» hovedvei.

For meg er det en gåte at sterke politiske krefter i Os har støttet en løsning som gir deres bilister en reisetid østover på hele 6 timer, når man med «armen» kan få 4 timer. Vegvesenets løsning vil føre til enorme besparelser for næringslivet i kommunen.

Vil kaste titalls milliarder ut vinduet

Dersom Stortinget vedtar anbefalingen fra Solberg-regjeringen, slik forslaget kom frem på pressekonferansen på mandag, så kaster man over 60 milliarder kroner ut vinduet – stikk i strid med alle faglige råd. Den vannvittige regningen er det i så fall AS Norge som må ta.

I hver eneste utredning har konklusjonene fra Statens vegvesen vært krystallklare. Kartet viser det eneste fornuftige veivalget. Armen fra Bergen til E134 støttes for øvrig av Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, og Telemark fylkeskommuner, samt så godt som alle berørte kommuner. Løsningen på kartet støttes av et tilnærmet unisont næringsliv med NHO, LO og Norges Lastebileier-Forbund i spissen.

Kvasiløsningen som ble fremlagt på Geilo viser dessverre med all tydelighet at Solberg-regjeringen velger en uansvarlig handlingsplan. Det er uholdbart at statsministeren så til de grader ignorerer Vegvesenets fagekspertise, og at hun overser utredningene som hun selv har bestilt.

Nå må Stortinget være sitt ansvar bevisst. Våre folkevalgte må påse at Statsminister Erna Solberg ikke får lov til å legge tre års utredninger i en skuff. Stortinget må justere forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) og sørge for at fellesskapets midler ikke blir sløst bort.

Vi snakker om fjelloverganger – og da er det ingen skam og snu.

Arnfinn Førsund
Daglig leder
Hordalandsdiagonalen AS

Fleire saker

bilde-midtsiden

Full fres på Kuventræ

27. mai 2017

Bildeserie: Strålande innsats i strålande vêr når Os Friidrett arrangerer Friidrettens dag på Kuventræ laurdag.

bilde-midtsiden

Innbrot og funn av narkotika

27. mai 2017

Politiet gjorde funn under ransaking på dagtid laurdag. Så var dei på undersøking i ein leiligheit i Strøno, der nokon hadde tatt seg inn og stole...

bilde-midtsiden

Nytt styre i Osfest

27. mai 2017

Jan Kristian Rokne, Øyvind Blindheim og Jan Vidar Alnes går inn i styret for Osfest. – Vi vil vera med å byggje festivalen vidare, seier dei tre...

bilde-midtsiden

Vårkonsert med urframføring

27. mai 2017

Kyriake med band framfører ein heilt ny salme av Norvald Johan Kobbeltvedt når dei syng i Nore Neset kyrkje søndag kveld.

bilde-midtsiden

Kos på Os

26. mai 2017

Bildeserie: Vel 300 stilte då Undercover og Os sentrum inviterte til torgfest på Øyro fredag. Det blei ein suksess.

bilde-midtsiden

Tidleg start på årets Friluftsskule

26. mai 2017

Rapellering, padling og tenning av bål - årets Friluftsskule har fokus på padling og sjøliv, og blir arrangert over ein månad tidlegare enn i fjor...

bilde-midtsiden

Mistenkte ruskøyring

26. mai 2017

Ein mann i 40-åra mistenkt for å ha køyrd bil i rusa tilstand i Hagavik torsdag ettermiddag.

bilde-midtsiden

Følte seg bondefanga

26. mai 2017

Politikarane sa ja til oppstart av reguleringsplanen for Hjelle skule, men var ikkje spesielt glade for å ta landbruksarealet.