Natur- og menneskemotiver, det ensomme utenforskapet, blir tematisert på overraskende måter i Tom Kosmo sine malerier. (Tom Kosmo)

Blogger besøker Os for samtale med kunstner

Tom Kosmo-utstillingen «Wilderless» åpner lørdag.

Av: Kjetil Vasby Bruarøy

Pressemelding:

Lørdag åpner Tom Kosmo-utstillingen «Wilderless» i Galleri Hvelvet i Oseana Kunst & Kultursenter.

– Åpningen inkluderer som vanlig en kunstnersamtale, og denne gangen har vi invitert den populære kunstformidleren Silje M. Engja Sigurdsen til å lede samtalen med Kosmo, forteller kurator Evelyn Holm.

– Med sine hyppige og underholdende videoblogger når Sigurdsen et bredt publikum, blant annet via youtube-kanalen Kunzt, legger hun til.

Sigurdsen sin samtale med Kosmo blir en time etter selve åpningen.

Om kunstneren

Tom Kosmo (født 1975 i Fauske) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2002-2005) og Nordland Kunst- og filmskole (1999-2001). Han har deltatt ved en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland, blant annet ved Hubei Art Museum, Kina, Graficki Kolektiv, Beograd, Serbia, KODE, Bergen og QB Gallery, Oslo.

Nylige separatutstillinger har vært blant annet ved Entrée, Langegaarden og Kunstgarasjen i Bergen, Buen kulturhus i Mandal og Galleri Briskeby i Oslo.

Verk av Kosmo er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Universitetet i Bergen, KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Griegsamlingen og Nordnorsk kunstmuseum. Han bor og arbeider i Bergen.

Om utstillingen

Natur- og menneskemotiver danner en dominerende tematikk i store deler av Kosmos kunstnerskap, enten det dreier seg maleri, tegning, grafiske arbeid eller objekter og installasjoner.

I romantikkens storslåtte landskapsmalerier finner vi ofte en ryggvendt menneskeskikkelse som skuer utover landskapet. Denne malte figuren blir en forlengelse, eller dobling, av maleriets betrakter, som på samme måte står foran bildet og stirrer på billedflaten og inn mot maleriets illusoriske landskap.

Et eksempel kan være Peder Balkes «Nordkapp» (1848) som er stilt ut i Griegsamlingen.

Et enda mer relevant eksempel i forbindelse med Tom Kosmos utstilling er Caspar David Friedrichs berømte maleri Vandreren over tåkehavet (1818). Friedrichs velkledde mann, som ser utover landskapet med alle dets sublime karakteristikker, både leder oss inn i bildet og forsterker stemningsuttrykket i naturmotivet. Men det forsterker ikke skikkelsen, idet han sperrer for deler av utsynet, også vår bevissthet om vårt doble utenforskap der vi står på utsiden av både landskapet og bildet? 

Dette ensomme utenforskapet tematiseres på overraskende måter i Tom Kosmos malerier.

Fleire saker