Gir høge bompengesatsar mindre trafikk?
Hordfast: Folkeaksjonen med ope foredrag av forskaren som meiner bilete av samfunnsnytta blir feil når vegvesenet ikkje vurderer effekten av bompengar.
– Statens vegvesen bør bli flinkare til å synleggjera dei samfunnsøkonomiske konsekvensane av bompengefinansiering, konkluderer Morten Welde, med fleire, i rapporten «Finansiering av vegprosjekter med bompenger. Behandling av og konsekvenser av bompenger i samfunnsøkonomiske analyser (Concept-rapport nr 49)».
– Høge bompengesatsar vil redusera trafikken. Det påverkar sjølvsagt kor samfunnsnyttig det er å byggja til dømes Hordfast, sa Welde tidlegare i år til NRK.
Ope for alle
Tysdag klokka 18 held forskaren frå NTNU foredrag på Bjørnefjorden Gjestetun i samband med årsmøtet i Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden.
– Foredraget til Morten Welde er ope for alle. Årsmøtet er for medlemmar, heiter det i invitasjonen frå folkeaksjonen.
Har studert fire prosjekt
Welde har saman med Svein Bråthen frå Høgskulen i Molde og Jens Rekdal og Wei Zhang frå Møreforsking Molde AS gjort casestudier av dei fire sambanda Eiksundsambandet, Atlanterhavstunnelen, Hardangerbrua og Kløfta-Nybakk.
– Rapporten ser på korleis bompengar blir handsama i planlegging av og i samfunnsøkonomiske analyser av vegprosjekter. Vi søkjer å belysa den emiriske balansen mellom innkrevingskostnadar og avvisingstap ved bompengefinansiering på den eine sida, og kostnaden ved offentleg finansiering på den andre, i fire utvalde prosjekt.
– Studien finn at bruken av bompenger ikkje er satt ut frå omsynet til ein slik balanse. Effekten av bompenger er i liten eller ingen grad inkludert i analysene av prosjekt som blir inkludert i Nasjonal transportplan. Som vi viser i dei fire caseprosjekta, kan dette føre til at netto nytte blir framstilt uriktig, heiter det i samandraget til rapporten.