Harald Minken kjem til Os
Ein av dei fremste samferdsle-forskarane i Noreg kjem til Os for å snakka om ferjefri kyststamveg og bru over Bjørnafjorden.
Harald Minken (69) frå Transportøkonomisk institutt skal onsdag kveld halda foredrag i Os.
Minken har, spesielt den siste tida, skrive kronikkar og debattinnlegg der han er kritisk til norske metodar og finansiering i vegplanlegging generelt, og skeptisk til lønsemda i ferjefri kyststamveg spesielt.
– Av dei fem fjordkrysningane nord for Bergen, er det éin (Sognefjorden) som ikkje er analysert enno, éin som ikkje er lønsam, men kan bli det om trafikken har dobla seg før den opnar (Nordfjord), og tre som ikkje kan bli lønsame i overskueleg framtid.
– Sør for Bergen er Hordfast (Bjørnafjorden) marginalt ulønsam, mens Rogfast (Boknafjorden) er lønsam skreiv Minken i oktober.
– Viktig folkeopplysing
Det er Folkeksjonen mot bru over Bjørnafjorden som har invitert Minken til Os. Foredraget er i Nore Neset Aktivitetshus onsdag frå klokka 19.
– Minken kallar rapportane om samfunnsnytte og næringsklynge for ein parodi. Det skal bli interessant å høyra kva ein forskar med så lang fartstid har å seia om det vi har fått presentert om Hordfast til no, seier leiar for folkeaksjonen, Knut Børgesen.
Lønsemda har, saman med kort reiseveg, vore regjeringa sitt viktigaste argument i val av trasé, der dei har konkudert med midtre trasé og fjorkryssing.
– Kva er målet med møtet? Har de invitert nokre politikarar til foredraget?
– Nei. Eg har ikkje tru på at nokon frå posisjonen er interessert i å koma. Men vi håper vi med auka folkeopplysing kan få endå fleire med oss til å kjempa vidare for val av rett trasé.
Taper store pengar på feil metode
I februar i år kjem han, i ein kronikk på samferdsel.no, med ei oppskrift på korleis norsk vegplanelgging kan bli betre:
– Dagens system er skreddarsydd for lobbyisme, samfunnsøkonomisk dårlege finansieringsløysingar og prinsipplause og feilaktige prioriteringer, skriv han, og gjev løysinga med bompengefinansiering delar av skulda.
– Dess meir som kan finansierast med bompengar, dess fleire prosjekt kan stortingspolitikarar få plass til i planen. Då rekk veg-pengane lengre og fleire politikarar får høve til å senda ei helsing heim til sin region.
Men bompengefinansierte prosjekt er ikkje alltid dei mest lønsame, dei som flest har nytte av.
– Dette har ei lang rekke alvorlege skadeverknadar. Den første er at transportplanen samla sett blir samfunnsøkonomisk ulønsam. Det finnest nok av lønsame prosjekt å velja i. Tapet ved å velja vekk dei lønsame til fordel for dei ulønsame er 46 milliardar kroner, meiner Minken.