Ole Haakon Lunde. (Foto: Kjetil Vasby Bruarøy)

Osinger, må vi ha bru over Bjørnafjorden?

Lesarinnlegg: Det er vår livsnerve for videre vekst i framtiden vi diskuterer.

Av: Kjetil Vasby Bruarøy

I et avisinnlegg nylig har ordfører Kåre Martin Kleppe fra Tysnes klart og tydelig gitt uttrykk for sine tanker omkring brua over Bjørnafjorden. Jeg må så inderlig si meg enig i omtrent alt det han har kommet fram med.

Jeg har fra 1972 fulgt sagaen om E39 (tidligere RV 14) innenfor Hordaland, og da særlig Os – Bergen, hvor vår trasé den gang stort sett fulgte dagens, men bare det at den hadde Søfteland inkludert. I dag har jo denne lille stubben fått en langt større betydning ettersom den nå er en del av sambandet fra Trondheim til Kristiansand. Tenk hvilken utvikling denne trafikkåren kan være med å skape!

Vestlandet er uten tvil det største industrielle området i Norge, og har alle muligheter. Det er vår livsnerve for videre vekst i framtiden vi diskuterer.

Hvilken betydning vil så denne hurtige trafikkåra ha for Os?

Se til Stord kommune. De har fått et stort og velutbygd industriområde som E39 går tvers gjennom. De har nå gjort klart betydelig større areal for videre utvidelse. Se til Sotra, Askøy og ikke minst Nordhordland hvilken utvikling de har fått med broene sine.

Skulle Os nå miste denne muligheten vi får på grunn av intern krangel, med alle mål og midler, så er løpet kjørt for flere tiår fremover. Andre traseer blir valgt og Os blir liggende i en bakevje. Da kan det også være fare for at Lyseparken i Endelausmarka blir et stort luftslott, og Os blir en bokommune for Bergen.

Jeg tror de som nå driver den store hetsen mot en rasjonell og effektiv E39 må tenke litt over hvilke konsekvenser de er i ferd med å påføre Os. Pengene til E39 står ikke fast på vent, men blir brukt opp andre steder i Norge.

Like det eller ikke, en må se realiteten i øynene og være med på dette løftet NÅ.

Ole Haakon Lunde

Fleire saker