Sport | 21. juni 2011

Skoglund vant Stord Rundt

Sigurd Aanensen, Svein Holm og Svein Skoglund var med Tina for II raskast i sin klasse.

Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøytirsdag 21. juni 2011 06:58

Kun to båter fra Os stilte til start i Stord Rundt i helgen; ”Marelle” lys 1.18, med Sigbjørn Paus, og ”Tina for II” lys 1.16, med Svein Skoglund, var blant de 30 båtene som satte kurs for Leivik på Stord fredag kveld.

Starten gikk fra kaien på Bjelkarøy fredag, første start kl 19:00 og andre start kl 19:30. De to Os-båtene startet i klassen lys 1.16 til 1.24. Begge hadde 3 mannskap mot 6 som de normalt har.

Turen sørover ble en langdryg og våt affære ...

Det var moderat vind fra sør-vest i starten, men da vi hadde passert Korsneset på vei sørover kom noen lave og svarte skyer sigende over Austevoll-landet og vinden økte på til en fin bris på ca 5 -7 m/sek. Og så kom regnet.

.Kraftige regnskyll gjorde at sikten ble redusert så vi ikke kunne se over fjorden, men med stikk i skjøtene og moderne kartplotter som ga oss kursen, ble det en fin fart sørover Korsfjorden.

– Da vi nærmet oss Tobbholmane før vi gikk ut på Selbjørnsfjorden lettet været noe og vinden løyet mye. Båtene klarte å komme seg forbi holmene og valgte forskjellige sider utover Selbjørnsfjorden, her var det en del sjø, det var begynt å mørkne så der var vanskelig å finne den grønne staken som skulle rundes før vi gikk inn i Ny-leia, men vi traff ganske bra.

– Ved Ringholmen fyr er det alltid like spennende, hvilken vei renner strømmen ... Etter våre beregninger skulle vi ha medstrøm og takk for det, vinden var nå helt borte, loggen viste 00 knop mens strømmen dro oss forbi Ringholmen i 2 knop.

Nedover Ny-leia og mot Stokksundet var det svært lite vind og vi måtte være svært påpasselig og slå oss etter de små vindflagene som var å se på sjøen.

Da vi nærmet oss Bømlabrua var vinden helt borte, vi rek og samlet de små vindpustene som var å finne og kom oss under brua men det tok lang tid, nedover mot Store Hestholmen og Bømlafjorden kom vinden noe tilbake og vi syns det gikk fort i 2 – 3 knop.

Runding Store Hestholmen, spinnakeren kom opp men fjorden var blank, morgensolen kom opp og varmet kalde kropper, vi kunne se de største båtene ved innseilingen til Leirvik så det hadde nok slitt like mye som oss for å finne vinden, vi øynet et lite håp om at plasseringen kunne bli bra allikevel.

Trøtte men ivrige mannskaper søkte vi opp vinden med spinnakeren og klarte å komme oss i mål til lørdag kl. 10:00. nesten 3 ganger så lang tid som i 2010. 2. plass i klassen var vi svært fornøyd med.

”Marelle” ble liggende i stilla ved Bømalbrua sammen med flere andre men holdt ut og seilte inn til en fin 4. plass men mange timer etter Tina for II.

Som vanlig hadde Stord Seilforening laget et fint opplegg til oss med middag og premieutdeling lørdag kveld.

Søndag i fin vind på returen til Bekkjarvik-sundet:

Nordover seiler vi to regattaer, Stord Rundt og Stord seilforening sin Sunnhordlands Race.

Ikke mye vind i startområdet ved Moloen i Leirvk havn, 2 starter og Os båtene ut i 2. start.

Da vi kom oss ut på Bømlafjorden ble det riktig så fint sol og ”silkeføre” her var det bare å skaffe seg fri vind og holde øyekontakt med den sterkeste konkurrenten vår, ”Silje” lys 1.21, på 40 fot.

Silje er fra Stord med Roy Nilsen som skipper, en erfaren seiler som har vunnet mange regattaer de siste årene. Han vant klassen vår på vei nedover.

Det ble en fin seilas oppover og mannskapene måtte jobbe hardt i slagene for å ikke miste terreng.
Oppover Stokksundet mot Ny-leia dro ”Silje” sakte fra og mannskapet på ”Tna for II” regnet seilte minutter og beregnet hvor langt konkurrentene kunne være før oss i mål og vi allikevel dra seieren i land.

”Marelle” holdt lenge følge nordover men noen feile slag og vei valg gjorde at de falt litt lenger bak. Vi konsentrert oss mest om å holde øye med ”Silje” den var nå kommet så langt framfor oss at vi mistet den blant de andre båtene som slo seg att og fram mot sundet ved Ringholmen, oj, hva nå, kunne vi klare det allikevel?

Da vi hadde ”kranglet” med noen båter fra vår start og noen vi tok igjen fra 1. start om plassen til å slå oss opp i det trange sundet og ut mot staken på Siglholmen så vi en båt som lignet ”Silje” hadde vi virkelig seilt så godt i det smale sundet og tatt så mye inn på?

Kikkerten frem, leste nr. i seilet, kontrollerte med start listen, jo det var ”Silje”, nå hadde vi virkelig sjanse til å gjøre en god seilas! Dette ga ekstra krefter og med stikk i skjøtene fikk vi fart på gamle Tina, passerte 7 knop over Selbjørnsfjorden og rundet opp Bekkjarvik sundet til mål. Minuttene var denne gang på vår side og vi kunne slippe jubelen løs og kose oss med god mat og kaffe på vei hjem.

1. plass i klassen på returen ga oss 3 poeng sammenlagt det samme som ”Silje” men seier i siste av 2 seilaser rangeres høyest og gir oss 1. plassen i Stord Rundt Lys 1.16 til 1.24 og Seier i samme klasse på Sunnhordlands Race.

Ikke langt bak kom ”Marelle” inn til en fin 3. plass og med 7 poeng holdt det til 3. pass på Stord Rundt og 3. plass i Sunnhordlands Race i klassen.

Det blir ingen hvile på ”laurbærene” for mannskapene til ”Tina for II”: på tirsdag er det Korsfjordtrim og onsdag seiler skipper og noen av mannskapene til Shetland med ”Lise”, hvor veteranen Norvald Vikne er skipper.

SVEIN SKOGLUND

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

• Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.