Lokal | 08. sep. 2011

A for Autopass

LESARINNLEGG, Lars Atle Skorpen (Ap): Arbeiderpartiet vil innføre autopass på ferjene på E39, og det må skje fort.

A for Autopass
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøytorsdag 08. sep. 2011 11:05

Arbeiderpartiet vil, blant annet etter initiativ fra Os Arbeiderparti, innføre autopass på ferjene på E39, og det må skje fort. Det er viktig, både for trafikkavviklingen mellom Os og Halhjem og det vil gjøre ferjetransporten mer effektiv.

Autopass innebærer en effektivisering av samfunnet og et steg i retning av mer miljøvennlig transport.

Arbeiderpartiet vil innføre autopass på Mortavika – Arsvågen, Halhjem – Sandvikvåg og de andre ferjestrekningene på E39. Alle riksveiferjene bør ha autopass i løpet av 1-2 år, mener Arbeiderpartiet.

Egentlig er det ganske utrolig at autopass ikke er innført på fergene på Halhjem for lenge siden, når du ser hvor store utfordringer innbyggerne i Os har hatt med lange køer på grunn av tregt billettsalg.

Trafikkfarlige situasjoner oppstår ofte og jeg forstår godt at mange irriterer seg over å måtte stå i fergekø helt til Moberg, når de bare skal hjem etter jobb eller handling.

Arbeiderpartiet har tatt initiativ overfor Samferdselsministeren for å få til en raskere innføring av Autopass på ferjer. Departementet bes i samme henvendelse også om å vurdere muligheten for bidra til å øke bruken av autopass i bomstasjoner.

Jeg og resten av Os Arbeiderparti har jobbet sammen med Stortingsrepresentant Magne Rommetveit (fra Stord) og mange i stortingskomiteen en stund, og nå er en løsning på vei.

Autopass håndterer både reisende med og uten brikke. Som eksempel benyttes Autopass i bomringen i Bergen, på Voss, i Kvam og en rekke andre bompengeanlegg. Ferjestrekningen Flakk – Rørvik har prøvd ut autopass, og evalueringen kommer senere i år. Evalueringen vil vise hva som kreves for å rulle ut autopass for alle strekningene. Autopass innebærer en effektivisering av samfunnet.

Autopassteknologien kan beregne lengde på kjøretøyet og dermed pris. Autopass krever en forenkling av takstregulativet. Autopass og et forenklet hvor passasjerene går gratis er god miljøpolitikk. ”Kompiskjøring” vil lønne seg og bussen blir et vesentlig billigere alternativ. En slik ordning vil utvilsomt gagne utvikling av kollektivtrafikken på kysten, flere vil benytte buss og det blir dermed mulig å styrke busstilbudet med flere avganger.

For oss i Os betyr dette at alle kjøretøy kjører rett inn på oppstillingsplassen på Halhjem og videre rett inn på fergen uten å oppholde trafikken på veinettet i vår kommune unødig.

Forholdet til utenlandske kjøretøyer er under avklaring, og det er spesielt viktig for næringstransporter hvor det er konkurranse mellom norske og utenlandske transportører. Krav om autopassbrikke vurderes av Regjeringen.

Økt bruk av autopassteknologien på ferjene kan gjøre brikkene mer utbredt og attraktiv for flere bomselskaper og for eksempel parkeringshus. Det er en positiv bivirkning.

Jeg gleder meg over at Arbeiderpartiet sentralt nå tar denne saken frem til en løsning som skal bli god for alle reisende, og fremfor alt for alle som er avhengig av å bruke E39 for å komme seg hjem her på Os. Os Arbeiderparti har store ambisjoner om å løse de utfordringene osingene opplever i hverdagen sin. Her har du ett eksempel som nå er på vei mot løsning.

Lars Atle Skorpen
Ordførerkandidat
Os Arbeiderparti

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.