Lokal | 31. des. 2014

Om tåketale og raske kuvendinger

Lesarinnlegg: Jeg kan ikke se at Søviknes på noe som helst punkt tilbakeviser kritikken fra Glenn Erik Haugland.

Om tåketale og raske kuvendinger
Knut Børgesen, her saman med Sigrid Brattabø Handegard (Sp) på båttur mellom Bjørnen og Øyane i februar 2013. (Arkivbilde, foto: Marie Hauge)
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøyonsdag 31. des. 2014 08:37

Jeg har fulgt leserbrevduellen mellom Glenn Erik Haugland og ordfører Terje Søviknes med stor interesse. Det er påfallende at Søviknes beskylder Haugland for å komme med ukorrekte personangrep og vil forsøke å utdype hvorfor.

Jeg kan ikke se at Søviknes på noe som helst punkt tilbakeviser kritikken fra Glenn Erik Haugland. Verken snuoperasjonen i Bjånessaka eller synspunktet på statlig plan blir det svart på. Men selv Søviknes finner det vel vanskelig å vri seg unna så tydelige kuvendinger.

Søviknes har videre en gjennomgang av prosessen for E39. Ingen faktafeil, men fakta kan også tåkelegge en debatt.

Det er riktig at to regjeringer har gått inn for fergefri E39, men det er kun sittende regjering som har gått inn for å bygge bro over Bjørnafjorden. Vedtaket er ikke bare fattet etter ordinær KVU-prosess, det har også vært en tilleggsrapport fra vegvesenet. Tilleggsrapporten, som ikke er kvalitetssikret, ser ut til å ha vært avgjørende for Høyre sitt skifte. De gikk som kjent fra å støtte indre trasé til å fremme monsterbro - det viktigste prosjektet på Vestlandet noen sinne.

Den forrige regjeringen hadde problemer med tilleggsrapporten. Den er ikke en del av ordinær prosess. Fra sikre hold vet vi at det ble bestilt kvalitetssikring av rapporten like før regjeringsskiftet. Da kvalitetssikringen ikke ble gjennomført kan det kun bety at den nye regjeringen har stoppet den. Hva var den nye regjeringen redd skulle bli avslørt?

Og ja, det er regjeringen bestemmer hvilke traseer som skal utredes, men som Haugland skriver så blir det ingen bygging med mindre Stortinget bevilger penger. Og bevilgning av penger kommer IKKE til å skje i denne stortingsperioden! Prosjektet kan komme med i neste Nasjonal Transport Plan. Men det er fortsatt langt fra å komme inn i NTP til at bygging kan starte.

Indre trasé er på ingen måte lagt vekk. Det er vel snarere regelen enn unntaket at planer og traseer blir helt endret i løpet av en planprosess. Vi i Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden har tidlig advart om at et vedtak om asfaltering av fjorden kun kommer til å føre til utsettelser og nye utredninger. Vedtatte klimamål sier at vi skal arbeide for reduksjon i biltrafikken. Hele nytten av broen er økt biltrafikk. Broen utløser verken nye næringsceller eller bo-områder. Det eneste den fremmer er muligheten for lang pendling. Ikke en gang transportsektoren ønsker denne broen.

Å arbeide mot broen har ingenting med mangel på respekt for demokratiske prosesser å gjøre. Tvert imot, at vi - sammen med Venstre og en samlet opposisjon i Os - benytter vår rett til å påpeke at dette prosjektet er galskap og aldri kommer til å bli gjennomført, er en styrke for demokratiet. Å oppgi kampen for det vi mener er rett, fordi motstanderen tar ledelsen, er ikke bra - verken i sport eller politikk.

Jeg vil berømme Glenn Erik Haugland og Os Venstre for arbeidet de gjorde for å gjøre saken kjent og for å fortsette motstanden også etter det nye regjeringssamarbeidet. Vi i folkeaksjonen er sikre på at dette kommer til å være en av de viktigste sakene i den kommende valgkampen. Folkeaksjonen kommer til å støtte alle partier som er med oss i denne kampen. Og heldigvis ser det fortsatt ut til å være de fleste partiene i Os!

Knut Ivar Børgesen
Leder, Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.