Lokal | 22. nov. 2016

Nå kommer E39 Stord-Os ut på høring

– Det blir folkemøte i Os 8. desember, forteller ordfører Terje Søviknes.

Nå kommer E39 Stord-Os ut på høring
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøytirsdag 22. nov. 2016 14:51

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag gitt klarsignal til at Statens vegvesen kan sende forslag til statlig kommunedelplan for E39 Stord-Os ut på høring.

– Fergefri E39 vil bli et stort løft for næringslivet og knytte Vestlandet tettere sammen. Vi vet at det er stort engasjement i valg av de ulike traseene og forventer en god høringsrunde, sier leder for kommunal- og forvaltningskomiteen, stortingsrepresentant Helge Andre Njåstad (Frp).

Les òg: Alle bru-analysane er lagt ut

Njåstad forteller at bruk av statlig plan har gjort det mulig å få prosjektet ferdig tidligere.

– Så langt har vi halvert tiden på planleggingsarbeidet i forhold til andre prosjekter.

– Vi vil lytte til lokalsamfunnenes synspunkter på valg av trasé og vi ønsker innspill fra både lokale og regionale aktører. Her må alle kommuner med interesse for saken gi sin uttale.

Midtsiden samleside: E39 Os - Stord

– Tunnel blir viktigst

Ordfører i Os, Terje Søviknes, sier det aller viktigste i planen er at Os er blitt hørt vedrørende tunnel under Søre Øyane og lang tunnel til Moberg.

– Dette skjermer skjærgården og friluftskvalitetene i Øyane, samt bomiljøene på Halhjem og hele Søre Neset for gjennomgangstrafikk fra E39. Dette var et krav fra oss lokalt, og vi har hele tiden hatt tro på at dette skulle bli en realitet - selv om mange politiske motstandere ikke har trodd på vår argumentasjon.

Han legger til at kobling til E39 Svegatjørn-Rådal i Kolskogen blir krevende.

– Men jeg føler meg trygg på at vi også der skal finne gode løsninger i det videre planarbeidet, altså i detaljreguleringen.

Folkemøte og behandling før jul

Os kommune skal nå kjøre høring på plandokumentet, og Statens vegvesen vil invitere til folkemøte i Oseana 8.desember.

– Deretter vil kommunestyret får høringssak til behandling - enten 20. desember eller i ekstramøte rett over nyttår.

• Høyringsdokumenta blir tilgjengelege på Statens vegvesen si side om E39 Stord-Os.

• BT.no skriver: Slik vil de ha nye E39

Bakgrunn:
• Fergefri E39 er et av samferdselsprosjektene som nå planlegges ved statlig plan for å effektivisere planleggingstiden og komme raskere i gang med byggingen. En fergefri E39 vil redusere dagens reisetid mellom Bergen og Stavanger med over to timer.
• Arbeidet med den statlige kommunedelplanen startet i mai 2015. Fremdriften i planarbeidet så langt innebærer i praksis en halvering av normal planleggingstid for denne typen prosjekt.
• Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som fatter endelig vedtak i saken, og innspill fra høringsrunden vil danne et viktig grunnlag for departementets behandling og endelige beslutning.
• Det er Statens vegvesen som sender planforslaget på høring, og høringsdokumentene vil bli tilgjengelige på vegvesenets hjemmesider.

Om forslaget:
• Alternativ B og F har felles linjeføring i den nordlige halvdelen av strekningen. Fra nord starter begge med tunnel under Søre Øyane i Os kommune, krysser Bjørnafjorden, og krysser videre Bårdsundet i Tysnes kommune med bro. Herfra fortsetter alternativ B med midtre kryssing av Langenuen og går i hovedsak langs eksisterende E39 i Stord kommune. Alternativ F går etter kryssing av Bårdsundet over Uggdalseidet og Økland i Tysnes kommune, og krysser Langenuen i sør. Fra Jektevik på Stord følger B og F igjen den samme traseen til sørenden av planområdet. Statens vegvesen mener det er små forskjeller mellom alternativene, men anbefaler alternativ B fremfor F på grunn av høyere nettonytte og større mulighet for etappevis utbygging.
• Alternativ D starter med daglinje over Søre Øyane i Os kommune, krysser Bjørnafjorden, går i lang bro over Søreidsvika i Tysnes kommune, fortsetter gjennom Uggdalsdalen og Økland, og krysser Langenuen i sør. Statens vegvesen fraråder dette alternativet på grunn av negativ samfunnsøkonomisk nytte.
• Alternativ E starter med tunnel under Søre Øyane i Os kommune, krysser Bjørnafjorden, går over Søreidsvika i Tysnes kommune med lang bro, og går fra Uggdal til midtre kryssing av Langenuen og fortsetter som i alternativ B i hovedsak langs eksisterende E39. Statens vegvesen fraråder dette alternativet på grunn av negativ samfunnsøkonomisk nytte.

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.