DNB legger ned bankfilialen

DNB sitt bankkontor på Os blir avvikla, to av sju tilsette, to som jobbar mot bedriftsmarknaden, vert overført til Fana.

DNB stenger dørene for bankkunder. (Arkivfoto: KVB)
Cathrin Valestrandonsdag 03. feb. 2016 17:38

Dette melder DNB i ei pressemeling i ettermiddag:

DNBs bankkontor på Os avvikles, men DNB vil fortsatt betjene og følge opp eksisterende og nye kunder i kommunen.

Endringen skjer som del av at DNB i løpet av våren halverer totalt antall bankkontorer i Norge som følge av at de fleste kundene er blitt selvbetjente.

Å gå i banken er ikke lenger hva det var. I dag løser ni av ti nordmenn bankbehovene sine på nett – og stadig flere via mobil eller nettbrett. DNB hadde i 2015 hele 156 millioner besøk i mobilbanken og 91 millioner besøk i nettbanken. Bankkunder flest bruker nesten ikke bankkontoret lenger.

Utviklingen har gått raskt også hos bedriftskundene. Totalt sett har vi over de to siste årene sett en reduksjon på hele 82 prosent av manuelle tjenester i kontoret. De fleste bedriftskundene bruker nettbanken, og ni av ti av nyetableringer skjer digitalt.

Omstilling

– Her i DNB på Os hadde vi i fjor i gjennomsnitt 15 kundebesøk per dag. Til sammenligning besøkte kundene i Os kommune oss 1400 ganger i mobilbanken og 975 ganger i nettbanken hver eneste dag. Det er ikke forretningsmessig forsvarlig å opprettholde et bankkontor med så lav trafikk, og det tar vi nå konsekvensene av sier banksjef May Sissel Syslak.

Kontoret har i dag 7 ansatte. Ansatte som berøres vil i hovedsak bli omfattet av bankens omstillingsregelverk, det vil si at de som vil kan søke jobb andre steder i konsernet. Ellers vil dette bli forsøkt løst gjennom naturlig avgang og frivillige løsninger.

– De to som jobber mot bedriftsmarkedet vil bli overført vårt kontor i Fana og fortsatt betjene våre kunder i Os. I Fana vil vi være tilstede med bred rådgivningskompetanse både innenfor bedrifts og personmarkedet, presiserer May Sissel Syslak.

Digitale tjenester

Bankkontoret har lange tradisjoner på Os, og det er vemodig at vi snart skal stenge dørene, men når kundene endrer bankvanene sine, må banken følge etter.

– De fleste kundene henvender seg allerede på telefon, chat og sosiale medier hvis de har spørsmål eller trenger hjelp. Og det har de anledning til å gjøre hele døgnet alle dager hele året.

– Men det mest fikser de selv, for nesten alle DNBs banktjenester kan nå utføres fra mobil, nettbrett og PC, f.eks: Sjekke saldo og siste transaksjoner, betale regninger og overføre penger og kjøpe fond og sette opp spareavtaler (fire av fem gjør nå dette selv på nett).

Tilbyr starthjelp

– Jeg er imidlertid klar over at noen av kundene våre trenger hjelp til å ta i bruk digitale tjenester, f.eks noen av de eldre. Slik hjelp har vi gitt helt siden vi som en av de siste av storbankene sluttet å tilby manuell kontanthåndtering for ca 1 år siden, og slik hjelp vil banken fortsatt tilby.
Utviklingen går heldigvis den veien at de digitale banktjenestene blir enklere og mer brukervennlige sier Syslak.

Betalingstjenesten Vipps, som nå har over 1 million brukere, er et godt eksempel på det.

– Det er den banken som kan tilby de mest tilgengelige, brukervennlige og intuitive tjenestene som vil vinne konkurransen om kundene, og den konkurransen vil vi gjøre det vi kan for å vinne.

– Samtidig kan kundene våre fortsatt ta ut og sette inn penger samt betale regninger i Post i Butikk, Bank i Butikk og på postkontorer. Nærmeste Post i Butikk er Coop Os Prix, Øyro 59 sier May Sissel Syslak.

Eiendomsmegleren fortsetter

DNB Eiendom blir værende på Os og vil opprettholde virksomheten sin i de samme lokalene som tidligere.

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Bli medlem du også!

Di støtte gir liv til lokalavisa vår.

  • Tilgang til alt innhald
  • Utan bindingstid
  • Fra 36 kr/uke
Se priser

Abonnementet blir fornya kvar måned. Du kan seia opp kor tid du vil, og blir då ikkje belasta for neste periode.