Meining | 10. juni 2022

– Flere vurderer å aksjonere

Transportbransjen på bristepunktet etter Vedums nei.

– Flere vurderer å aksjonere
Fortviler: – Norge har for tiden enorme ekstrainntekter, og noe av dette forventer vi at brukes på å redde en næring rammet av konsekvenser langt utenfor vår kontroll, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. (Foto: NLF)
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøyfredag 10. juni 2022 14:41

I lang tid har NLF jobbet opp mot myndighetene for å få kutt i veibruksavgiften på biodrivstoff i tillegg til lette i drivstoffavgiften.

Det har vært en lang kamp, men regjeringen har så langt ikke innfridd.

Nå har situasjonen eskalert!

På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd.

Som følge av at stadig flere europeiske land har satt ned drivstoffavgiftene, har NLF nok en gang krevd lette, også for norske sjåfører. Brevet ble sendt til Finansdepartementet 3. juni, og fredag 10. juni kom det nok et nei fra finansminister, Trygve Slagsvold Vedum.

Videre har det blitt formidlet fra SPs mann i finanskomiteen, Geir Pollestad, at de skal ta saken opp igjen til vurdering i statsbudsjettet for 2023.

Dette får oss til å reagere sterkt, og vi synes ikke det er mulig å ta dette utspillet seriøst.

På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel. Aldri før har dieselen vært så dyr i Norge.

Så voldsomme økninger på kort tid fører til at bedriftene ikke får kompensert dette hos sine kunder – og de som er verst å forhandle med er det offentlige selv.

SVV og andre offentlige aktører nekter å kompensere transportbedriftene, samtidig som staten selv håver inn milliarder.

Denne prisøkningen rammer næringstransport hardt.

Vi trenger målrettede tiltak for å unngå at norske arbeidsplasser forsvinner og at transporten stopper opp, slik NLF, sammen med mange andre organisasjoner har krevd.

Regjeringen, med finansminister Vedum i spissen, har lenge sagt de skal vurdere situasjonen og sette inn tiltak hvis det blir verre. Nå er det ikke bare verre, nå er det på bristepunktet!

Norge har for tiden enorme ekstrainntekter og noe av dette forventer vi at brukes på å redde en næring rammet av konsekvenser langt utenfor vår kontroll.

Land etter land setter inn tiltak, sist ute var Tyskland, som denne uken satte ned avgiftene til minimumsnivået slik det er definert av EU.

I Norge frykter en renteøkning dersom dieselprisen blir satt ned til det den var ved årsskiftet. Det henger ikke på greip.

Våre medlemsbedrifter er frustrerte, og at vi frykter konkurser dersom ikke regjeringen trår til.

Dersom små og mellomstore bedrifter rundt om i kongeriket ikke kommer seg gjennom denne krisen, frykter vi på sikt negative konsekvenser for bosettingsmønsteret slik vi kjenner det.

Vi får også stadig flere signaler om bedrifter som vurderer aksjoner mot det de oppfatter som myndighetenes manglende vilje til å ta realitetene inn over seg.

Vi påpeker at transportbransjen er en internasjonal næring, og at dersom konkurrentene i omkringliggende land nyter godt av ulike lettelser som gir lavere drivstoffpris enn i Norge, vil dette føre til skjevhet i konkurransen, siden disse også opererer i det norske markedet.

Geir A. Mo
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.