Debatt | 29. mai 2025

Høyres milliardbløff om Hordfast

DEBATT: Nå er det på høy tid vi skrinlegger vanvidd-drømmen om verdens lengste flytebro.

Høyres milliardbløff om Hordfast
Utsnitt av opprinnelig Hordfast-forslag. Sjå heile kartet inne i saka.
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøytorsdag 29. mai 2025 09:31

Erna Solberg, tidligere statsminister og Høyres statsministerkandidat, tok nylig til orde igjen for å gjennomføre Hordfast og ferjefri E39.

Men det er gode grunner at broen over Bjørnafjorden ikke er med i NTP, hverken som igangsatt eller prioritert prosjekt.

En rekke eksterne fagrapporter har reist alvorlig tvil om vegvesenets budsjetter og tekniske løsninger holder mål. Det er reist tvil både om de foreslåtte tekniske løsningene og hvorvidt kostnadsberegningene er realistiske.

Selv om kalkylene skulle stemme nøyaktig, vil prislappen på over 50 milliarder kroner medføre at det blir lite penger til overs til andre viktige samferdselsbudsjetter.

Nå er det på høy tid vi skrinlegger vanvidd-drømmen om verdens lengste flytebro og i stedet drøfter alternativer.

Ja til det opprinnelige forslaget for Hordfast.

Brosjyren som presenterte de opprinnelige planene til Hordfast AS inneholder et meget interessant kart: Det viser nemlig Indre trasé med bro lenger inne i fjorden!

Vi kan imidlertid gå i gang med å bygge bro mellom Stord til Tysnes.

Dette er helt i tråd med visjonen om fergefri E39, uansett om man foretrekker Midtre eller Indre trasé, så det er de fleste partier enige i.

Verdens lengste

Midtre trasé krever en gigantisk flytebru over Bjørnafjorden. Milliardbløffen er at denne broen er en trygg og god investering.

For det første vil en slik bro bli tre ganger så lang som Nordhordlandsbrua, som i dag er verdens lengste flytebro uten sideforankring. For det andre vil et slikt prosjekt kreve ukjent og uprøvd teknologi – og økonomisk sett er det svært usikkert.

Det er ikke rart at Vegvesenets kostnadsoverslag er «pluss/minus 40 %».

For å si det på godt norsk: Ren gjetning!

Nye Veier anbefaler Indre trasé

Nye Veier, som er regjeringens eget «smarte» veiselskap, anbefaler å bygge Hordfast via en Indre trasé E39 – gjerne i lag med en fullverdig E134 med «arm til Bergen».

Selskapet mener at Midtre trasé med den lange broen over Bjørnafjorden blir altfor dyr.

Juks med tall

I 2011 var Indre trasé kostnadsberegnet til ni milliarder kroner. Ett år senere i 2012 var prisen mer enn doblet til 19 milliarder. Vi vet jo alle at kostnader øker hvert år på grunn av prisstigning, men det får da være måte på!

En skeptiker uttrykte det slik: «Alle dei 20 tunnelane som har vore med i siste kalkyle for det indre alternativet, må vera eit påfunn for å få dette alternativet like dyrt som flytebru alternativet.»

For Midtre trasé ble det i 2012 derimot oppgitt kun en beskjeden økning: fra 16 mrd til 19,3 milliarder. (Dessverre har det ikke vært publisert et kostnadsestimat for Indre trasé siden 2012.)

Konsekvensen av disse kreative kalkylene fra Vegvesen, der prisene i praksis ble likestilt, var at myndighetene besluttet å velge Midtre trasé.

Tvilsomme arbeidsmarkedseffekter

Selv med ovennevnte triksing var tallene for Indre trasé E39 bedre enn for Midtre trasé.

For å vinne beslutningstakernes gehør trengte man noe mer. Selv i dag siterer Vegvesenet en gammel og kontroversiell rapport fra Victor Norman om «arbeidsmarkeds effekt»:

Hvordan? «Midtre trasé vil gi en "arbeidsmarkeds effekt" som er 30 ganger høyere enn for Indre trasé.»

Hvorfor? «Fordi Midtre trasé er 15 minutter kortere enn Indre trasé.»

En slik påstand er kort og godt virkelighetsfjern. Rapporten ble kraftig imøtegått av Telemarksforsking og andre fagmiljøer. På høflig vis har man påpekt professor Normans skjulte antakelser, kritiserte hans metodikk og konkluderte at man ikke kan feste lit til hans konklusjoner.

Nordmenns bruk av hjemmekontor økte drastisk under koleraepidemien. Selv etter pandemien viser statistikken at vi ikke lenger er like villige til å pendle langt til våre arbeidssteder.

Victor Normans beregninger fra den gang er i beste fall gått ut på dato.

Sterk synergi med Indre trasé

Nye Veier har også vurdert en utbygging av E39 Stord i sitt innspill til NTP-sammenheng med en eventuell utbygging av en ny høyhastighetsvei som forbinder E134 til Bergen.

En forbindelse fra E134 til Bergen vil ha store synergieffekter med en indre E39-korridor.

Den indre korridoren vil være fordelaktig rent kostnadsmessig, man unngår utbygging av bro over Bjørnafjorden (kostnad tidligere estimert til om lag 17,5 mrd. kroner for kun broen).

Basert på et grovt estimat legger Nye Veier til grunn at Indre korridor E39 kan realiseres til mange milliarder rimeligere enn Midtre trasé som i dag ligger på planleggings bordet.

Dette, samt miljøhensyn, var medvirkende årsaker til at Bjørnafjorden kommune i april 2020 vedtok å si nei til den gigantiske Hordfast-broen. De ønsket heller en fergefri E39 med Indre trasé.

Hverken velgerne eller Stortinget bør la seg blende av løfter om uprøvd teknologi, skjulte antakelser og oppblåste «arbeidsmarkeds effekter». Det er på høy tid å skrinlegge den store broen over Bjørnafjorden.

Helge Andersen
Bjørnafjorden Senterparti

Helge Andersen. Foto: privat
Helge Andersen. Foto: privat

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.