Askeladden har utvikla nytt tak, her vist på P92 SUV. (Skisse/foto: Askeladden Boats AS)
Askeladden har utvikla nytt tak, her vist på P92 SUV. (Skisse/foto: Askeladden Boats AS)

Premiere på to båtar med ny takløysing

Askeladden stiller ut på Sotra neste helg.

Kjetil Vasby Bruarøy
30. januar 2020 - 12:37

Lørdag hadde Askeladden lokal førpremiere med testkjøring og fest i Askvik for nye P76 Weekend.

Nå nærmer det seg verdenspremiere for to båter, Askeladden P76 Weekend og P92 SUV Extended Hard Top på Båtmässan Göteborg lørdag 1. til søndag 9. februar.

Neste helg er det norgespremiere på Dra til Sjøs på Sotra, så er det direkte over på ni dager på båtmessen Vene i den finske hovedstaden Helsingfors/Helsinki.

Pressemelding:

Askeladden P76 Weekend

Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten Askeladden P76 Weekend, og sammen med denne et helt nytt takkonsept.

Styrhusbåt-markedet har tradisjonelt hatt korte takløsninger og lukket akterdekket med konvensjonelle kalesjeløsninger. Ved hjelp av innovativt designarbeid og moderne kompositter – der vi benytter geometriske bærekonstruksjoner, vakuum-infusjon og karbonfiber – har vi nå utviklet en ny type selvbærende tak som dekke hele lengden av akterdekket.


Askeladden P76 Weekend

Den selvbærende takkonstruksjonen eliminerer behovet for støttestag i akterkant av taket, og åpner opp akterdekket på en helt ny måte – til maksimal bruksglede for båtfolket.

Dette forenkler bruken av båten ved at det blir svært enkelt å åpne og lukke akterdekket ved hjelp av praktiske kalesjegardiner.


Flerbruksbåt

Layout og innredning følger i samme fotspor som P92 SUV og P79 Weekend, selv om denne båten er mer en dagstur- og weekendbåt enn en turbåt, slik som sine større søsken.


Båtkonseptet er optimalt for aktivt hobby- og fritidsfiske, vannsport, turkjøring og enkle overnattinger.


Det lange taket som dekker hele lengden av den aktre cockpiten kan utrustes med ulike løsninger og konfigurasjoner


  • Standard kommer dette som et langt selvbærende glassfibertak

  • Som opsjon er det mulig å montere et stort akrylglass som et skylight over aktre cockpit

  • Som opsjon er det mulig å montere et avtakbar kalesjetak over aktre cockpit

  • Som opsjon kan du legge til kalesjegardiner for å lukke akterdekket


Taket er designet for nordiske vinterforhold, og er beregnet for å kunne bære snølast, noe som er en del av den nordiske vinterbruken.

Skrog, komfort og drivstofføkonomi

Vi bygger videre på det vellykkede konseptet fra P79 Weekend og P92 SUV med et helt nytt optimalisert skrog med 2-stepp og dyp V-bunn.
 Komfort, stabilitet, minimal planingsterskel, fartsressurser og klasseledende forbruksdata kjennetegner de nye skrogene i

Denne båten er optimalisert for Suzukis DF200 APX. Motoren har plenty med krefter, gir båten et fartspotensiale på 40 knop og leverer uslåelig forbruksøkonomi!

Selv om båten er dimensjonert og sertifisert for maks 300 HK er vår klare anbefaling å utruste denne båten med Suzukis DF200 APX.


Tekniske data:
Designkategori: C
Lengde: 7,60 m
Bredde: 2,55 m
Tørrvekt uten motor: Ca. 2.000 kg
Drivstoff: 230 liter standard
Dieseltank: 11 liter
Ferskvann: 40 liter
Septiktank: 40 liter
Personer: Max. 7
Motor anbefalt: Suzuki DF200 APX
Motor maks: Suzuki DF300 APX
Fartspotensial; Ca. 38 knop lett båt med Suzuki DF200 APX 
Forbruk Marsjfart 20 – 30 knop: Ca. 1,2 – 1,4 L/NM

Pris: Askeladden P76 Weekend (med Nordisk Komfort pakke og Suzuki DF200 APX ) veil. pris inkl. mva. kr. 880.400

Askeladden P92 SUV 

Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike båtkonsepter i en og samme båt.

Styrhusbåt-markedet har tradisjonelt vært delt opp i to ulike segmenter: 

  • Et komfortsegment for dagsturer, weekend og turkjøring 
  • Et røffere segment for aktivt friluftsliv, fiske og transport.

Askeladden P92 SUV

Styrhusbåtene har tidligere fungert bra i ett av disse segmentene, men ikke i begge samtidig. P92 SUV leverer like godt i begge segmenter – og gir brukeren muligheten til å selv konfigurere båten etter bruksområdet som ønskes i løpet av minutter.

P92 SUV som dagstur, weekend og turbåt

P92 SUV har beholdt samme forkabin- og styrehusløsning som lillesøsteren P79 Weekend, og kan utrustes for fullverdig bokomfort, inkludert soft-topp for maksimal utnyttelse av solfylte sommerdager – på samme måte som P79 Weekend.

Akterdekket er gigantisk for klassen, og her er det like mye uteplass, sosiale sittegrupper, bordareal og solsenger som det er på vår største daycruiser C83 Cruiser.

Den isolerte kjøleboksen på 150 liter forsyner både mannskap og passasjerer med kalde forfriskninger på akterdekket.

Innredningen på akterdekket er modulbasert, og du kan selv velge hvor mange moduler du ønsker. De er til enhver tid flyttbare, og kan fjernes i en håndvending for å gjøre båten om til en fiske- og transportbåt.

P92 SUV som fiske og transportbåt

Akterdekket er lukket ut mot plattformområdet med en vanntett dør som gjør det mulig å bakke båten mot været – uten å få hekksjø inn på akterdekket. Det er enkelt å bevege seg fra styrbord til babord side av plattformområdet.

150 liter is eller fisketank er standard, og det kan levers sirkulasjonspumpe som tilbehør.

Dekksarealet på det lukkede akterdekket er uten sidestykke det største i dette segmentet. Normalt store akterdekket for styrhusbåter i denne størrelsen er ca. 4 m2. Det lukkede akterdekket på P92 SUV er på hele 5,3 m2. 

Aktenfor det lukkede akterdekket er det et stort plattformområde med god passasje fra styrbord til babord side.

Alt er forberedt for montering av spylepumper, sirkulasjonspumper, garn-, teine- og linehalere, slik at denne båten kan bli en rendyrket arbeids- og fiskemaskin.

Ved hjelp av modulsystemet kan du i løpet av minutter enkelt rekonfigurere fiskemaskinen din til en komfortabel turbåt med et sosialt akterdekk for hele familien. 

Extended Hard Top

Extended Hard Top er en løsning for norsk vær, og vår anbefalte løsning for fritidsbruk.
Den gjør det mulig å lukke hele akterdekket med en praktisk og lettvint kalesjeløsning.

Løsningen finnes i flere ulike varianter og kombinasjoner, og kan naturligvis ettermonteres på alle båter som allerede er sendt ut.

Dersom båten skal brukes til kommersielt bruk, eller aktivt fritidsfiske anbefaler vi standard takløsning. Dette gjør håndtering av fiskestenger og annet utstyr litt lettere.


Skrog, komfort og drivstofføkonomi: Vi bygger videre på det vellykkede konseptet fra P79 Weekend, og gir P92 SUV et helt nytt optimalisert skrog med 2-step, integrert motorbrakett og dyp V-bunn.
Større lengde og høyere vekt gjør dette skroget enda et knepp mer komfortabelt, samtidig som det fjerner det meste av planingsterskel, reduserer behovet for motorkraft, øker toppfarten og forbedrer drivstofføkonomien. 

Singel eller twin outboard: På grunn av lite sofistikerte og gammeldagse skrogdesign, har det lenge vært en oppfattelse i markedet om at outboard-båter på over 9 meter må ha twin-installasjon for å fungere optimalt. Dette er ikke tilfelle med P92 SUV.

Takket være den moderne skrogteknologien med 2-step og integrert motorbrakett, fungerer denne båten optimalt både med single og twin outboard.
Med Suzukis Duo Prop DF350 ATXX passerer denne båten 40 knop med god margin.

Tekniske data:
Designkategori: C
Lengde: 9,20 m
Bredde: 2,80 m
Tørrvekt uten motor: Ca. 3.100 kg
Drivstoff: 230 liter standard
Ekstra drivstoff: 230 liter (Gir 460 liter totalt) (opsjon)
Dieseltank: 25 liter
Ferskvann: 100 liter
Varmtvann: 20 liter (opsjon)
Septiktank: 40 liter
Personer: Max. 10
Motor Single: Outboard 300 - 350 HK XXL
Motor Twin: Outboard 200 - 300 HK XL
Fartspotensial; Ca. 40 knop (totalvekt 4 tonn) med Suzuki Duo-Propp DF350 HK 
Forbruk Marsjfart 20 – 32 knop: Ca. 1,7 – 1,9 L/NM

Pris: Askeladden P92 SUV (med Nordisk Komfort pakke og Suzuki DF350 ATXX ) veil. pris inkl. mva. kr. 1.199.200,-