Lokal | 16. feb. 2023

Bankens råd mot nettsvindel

– En venn, familie og folk som utgir seg for å være banken kan svindle deg, sier Ida til en fullsatt sal.

Bankens råd mot nettsvindel
SPAREBANKEN VEST MED TIPS: Hva gjør du når du er nettsvindlet? (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
Nora Flatseth Trippestad
Nora Flatseth Trippestadtorsdag 16. feb. 2023 13:52

– Alt blir mer digitalt. Svindlerne ligger hele tiden foran, sier Ida Maage Elstad. Hun er kunderådgiver i Sparebanken Vest.

POLITIET FORTEL: I ei pressemelding informer Vest politidistrikt  om resultatet for delar av verksemda i 2022 (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
Les ògFleire melder nett-bedrageri til politiet

Torsdag 9. februar foredrog Elstad om nettsvindel for en fullsatt sal i Os Eldresenter.

Bjørnafjorden Seniornett var arrangør.

– Dere eldre er nok dessverre aldersgruppen som blir mest utsatt for svindel.

Nedenfor kan du lese råd for å unngå nettsvindel fra foredraget av Sparebanken Vest.

Slik kjenner du igjen svindelangrep

– Et eksempel på nettsvindel, som har skjedd mange ganger, er at politiet ringer og spør om personnummer. I disse sakene har identiteten blitt stjålet, sier Elstad.

POPULÆRT MØTE: Mange eldre kom med penn og notatblokk for å lære å beskytte seg mot nettsvindel (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
POPULÆRT MØTE: Mange eldre kom med penn og notatblokk for å lære å beskytte seg mot nettsvindel (Foto: Nora Flatseth Trippestad).

Hun gir enda et eksempel på et vanlig svindelforsøk:

– Du får en melding hvor du skal klikke på en link for å betale en utenforstående faktura. Ekte meldinger har gjerne ikke link.

– Hvis det står at meldingen for eksempel er fra Telenor, ville jeg ringt Telenor og sagt at jeg har fått meldingen.

Det er mest sannsynlig svindelforsøk når du:

  • Blir bedt om å oppgi personlige opplysninger til ukjente.
  • Blir bedt om å bekrefte kontoopplysningene dine, basert på en trussel om at kontoen kommer til å bli sperret.
  • Får SMS eller e-post om inkassokrav «Kredinor» - Lite beløp og kort betalingsfrist.
  • Venter på en pakke og må betale et lite gebyr til posten.
  • Får tilbud om å være med i et lotteri og må gi fra deg BankID-hemmeligheter for å hente ut gevinsten.
  • Blir bedt om å gjøre pengedonasjoner.

Hva gjør du når du er nettsvindlet?

  • Ta kontakt med banken og andre finansinstitusjoner hvor du har kundeforhold, og få sperret alle kortene dine med en gang.
  • Sperr deg for opptak av alle nye kreditter og lån ved frivillig sperring.
  • Meld saken til politiet. Det må også være politianmeldt for å få refusjon.
  • Send reklamasjon til banken.

Vaner for å unngå nettsvindel

  • Aldri oppgi sensitiv informasjon over telefon, som personnummer.
  • All innloggingsinformasjon til nettbanken er hemmelig.
  • Ingen skal vite passordet ditt. Bytt passord jevnlig og hvis du vet at passordet ditt er på avveie. Ha ulikt passord ulike steder.
  • Hvis du har mistet kortet, sperr det umiddelbart.
  • Om du skal handle på en nettside du er usikker på, be om å få tilsendt en faktura. Lar ikke det seg gjøre, kan det være lurt å la være å kjøpe der.
  • Ikke klikk på noe du ikke vet hva er.
  • Følg litt med hva som kommer inn på og ut fra kontoen din, og hva som skjer på den.

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Tilgang til alt innhald for kun 5 kr i 5 veker

Vi set stor pris på at du vel å abonnera på Midtsiden, det hjelper oss på veg til å kunna dekka endå meir av alt som skjer i Os!

  • Tilgang til alt innhald
  • Utan bindingstid
  • Moglegheit for fleire brukarar
Les meir og bestill

Etter kampanjen blir abonnementet fornya kvar månad. Du kan seia opp kor tid du vil, og blir då ikkje belasta for neste periode.