Lokal | 16. feb. 2023

Bankens råd mot nettsvindel

– En venn, familie og folk som utgir seg for å være banken kan svindle deg, sier Ida til en fullsatt sal.

Bankens råd mot nettsvindel
SPAREBANKEN VEST MED TIPS: Hva gjør du når du er nettsvindlet? (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
Nora Flatseth Trippestad
Nora Flatseth Trippestadtorsdag 16. feb. 2023 13:52

– Alt blir mer digitalt. Svindlerne ligger hele tiden foran, sier Ida Maage Elstad. Hun er kunderådgiver i Sparebanken Vest.

POLITIET FORTEL: I ei pressemelding informer Vest politidistrikt  om resultatet for delar av verksemda i 2022 (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
Les ògFleire melder nett-bedrageri til politiet

Torsdag 9. februar foredrog Elstad om nettsvindel for en fullsatt sal i Os Eldresenter.

Bjørnafjorden Seniornett var arrangør.

– Dere eldre er nok dessverre aldersgruppen som blir mest utsatt for svindel.

Nedenfor kan du lese råd for å unngå nettsvindel fra foredraget av Sparebanken Vest.

Slik kjenner du igjen svindelangrep

– Et eksempel på nettsvindel, som har skjedd mange ganger, er at politiet ringer og spør om personnummer. I disse sakene har identiteten blitt stjålet, sier Elstad.

POPULÆRT MØTE: Mange eldre kom med penn og notatblokk for å lære å beskytte seg mot nettsvindel (Foto: Nora Flatseth Trippestad).
POPULÆRT MØTE: Mange eldre kom med penn og notatblokk for å lære å beskytte seg mot nettsvindel (Foto: Nora Flatseth Trippestad).

Hun gir enda et eksempel på et vanlig svindelforsøk:

– Du får en melding hvor du skal klikke på en link for å betale en utenforstående faktura. Ekte meldinger har gjerne ikke link.

– Hvis det står at meldingen for eksempel er fra Telenor, ville jeg ringt Telenor og sagt at jeg har fått meldingen.

Det er mest sannsynlig svindelforsøk når du:

  • Blir bedt om å oppgi personlige opplysninger til ukjente.
  • Blir bedt om å bekrefte kontoopplysningene dine, basert på en trussel om at kontoen kommer til å bli sperret.
  • Får SMS eller e-post om inkassokrav «Kredinor» - Lite beløp og kort betalingsfrist.
  • Venter på en pakke og må betale et lite gebyr til posten.
  • Får tilbud om å være med i et lotteri og må gi fra deg BankID-hemmeligheter for å hente ut gevinsten.
  • Blir bedt om å gjøre pengedonasjoner.

Hva gjør du når du er nettsvindlet?

  • Ta kontakt med banken og andre finansinstitusjoner hvor du har kundeforhold, og få sperret alle kortene dine med en gang.
  • Sperr deg for opptak av alle nye kreditter og lån ved frivillig sperring.
  • Meld saken til politiet. Det må også være politianmeldt for å få refusjon.
  • Send reklamasjon til banken.

Vaner for å unngå nettsvindel

  • Aldri oppgi sensitiv informasjon over telefon, som personnummer.
  • All innloggingsinformasjon til nettbanken er hemmelig.
  • Ingen skal vite passordet ditt. Bytt passord jevnlig og hvis du vet at passordet ditt er på avveie. Ha ulikt passord ulike steder.
  • Hvis du har mistet kortet, sperr det umiddelbart.
  • Om du skal handle på en nettside du er usikker på, be om å få tilsendt en faktura. Lar ikke det seg gjøre, kan det være lurt å la være å kjøpe der.
  • Ikke klikk på noe du ikke vet hva er.
  • Følg litt med hva som kommer inn på og ut fra kontoen din, og hva som skjer på den.

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.