Politi | 13. jan. 2023

Bare rundt 1 prosent kjører lovlig

Fra 1. januar må alle privateide elsparkesykler ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn.

Bare rundt 1 prosent kjører lovlig
Riktig hvor mange hundretusener elsparkesykler som finnes i Norge har ingen fullstendig statistikk over. (Foto: Unsplash)
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøyfredag 13. jan. 2023 07:52

Det er Samferdselsdepartementet som har omklassifisert elsparkesykler og lignende farkoster til «liten elektrisk motorvogn» og innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven.

Forsikringsplikt på elsparkesykler for utleie ble innført fra 1. september i fjor. Fra 1. januar i år gjelder plikten også privateide, elektriske, små kjøretøy.

Uten ansvarsforsikring for motorvogn er elsparkesykler og ståbrett ulovlige å bruke.

Bare 1 prosent er dekket

Så langt er bare 1.547 private elsparkesykler dekket av den pliktige forsikringen hos forsikringsselskapet If. Selskapet har en markedsandel innen forsikring på rundt 21 prosent i her i landet, ifølge tall fra Finans Norge.

– Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6000-7000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetes krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Selv om det er vinter ennå, tror vi dessverre at disse tallene er en indikasjon på at en svært høy andel ikke vil følge myndighetenes pålegg og skaffe seg forsikringen når snø og is forsvinner, sier han.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Akkurat hvor mange hundretusener elsparkesykler som finnes i Norge har ingen fullstendig statistikk over. (Foto: Unsplash)

Grunnen er at de selges gjennom så mange ulike salgskanaler. Likevel finnes det pekepinner: I august meldte organisasjonen Elektronikkbranjen om at salget til da i fjor lå på 230.000 kjøretøyer. I samme periode i 2021 var salget på rundt 205.000 stykker, ifølge digi.no.

– Det er derfor grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.

Forsikringsdekning utgår

Frem til nyttår var ansvarsskader med elsparkesykkel omfattet i en begrenset, generell ansvarsdekning på innboforsikringen.

Ved omklassifisering til motorvogn og pålegg om ansvarsdekning etter bilansvarsloven utgår dekning av ansvar på innboforsikringen hos forsikringsselskapene.

Lovpliktig ansvarsforsikring dekker skade som elsparkesykkelen gjør på personer, også på fører, og ting, for eksempel andres kjøretøy, bygninger og gjenstander.

Ansvarlig for millionerstatning selv

Uten ansvarsdekning på elsparkesykkelen må du selv betale erstatningsbeløpet.

– Ved alvorlig, invalidiserende skade kan det dreie seg om et tosifret millionbeløp. Påfører du andre en alvorlig hodeskade, vil det få konsekvenser for resten av livet for mennesket.

– Husk at beløpene kan bli betydelige selv ved små skader. Som fører av uforsikret kjøretøy får du ingen erstatning ved skade på deg selv, sier kommunikasjonssjefen i If.

– Det er dessuten straffbart å bruke eller kjøre en motorvogn som ikke er forsikret, legger han til.

Forsikringsselskapene har jobbet på spreng siden sommeren for å få klar denne forsikringen etter myndighetens pålegg.

– Ansvarsdekningen er enkel å kjøpe, og prisene ligger mellom 50 og 100 kroner i måneden. Hvert enkelt kjøretøy i husstanden må ha egen ansvarsforsikring, sier Sigmund Clementz i If.

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen

For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.