Fotball | 28. mai 2024

Livskvalitet: Reisebrev fra NM i gatefotball

Gjengen frå Livskvalitet har i helga deltatt i NM i Sandvika.

Oppstilling etter parade: Os klare for NM i gatefotball. (Foto: privat)
Susann Haukeland Børnes
Susann Haukeland Børnestysdag 28. mai 2024 09:53

Endelig var vi der, oppmøte fredag klokka 06 med avreise retning Flesland klokka 06.15.

11 spillere og lagleder er klar for turneen over fjellet for å delta for andre gang.

Noen reiser over fjellet med erfaring fra i fjor, noen reiser for første gang.

Det vi vet med sikkerhet er at dette er en helg som kommer til å bli husket, en helg hvor idrettsglede, samhold, mestring og glede - og kanskje noen korte skuffelser - skal utspille seg.

Sammen skal vi skape magi nok en gang.

På vei til Oslo. (Foto: privat)

I fjor var vi over fjellet med ett herrelag og ett damelag, i år klarte vi dessverre ikke å stille damelag, så vi har stilt med mixlag, og alle kamper er spilt mot reine herrelag.

Målet til neste år er å få til ett herrelag og ett damelag igjen, det kommer vi til å få til. Så om du kjenner noen, eller om en leser dette selv, så er det bare til å komme.

Det fine med arrangøren Frelsesarmen er at alle blir ivaretatt uansett bakgrunn, historie eller etnisitet. Her er alle velkommen.

Teltet til Frelsesarmeen. (Foto: privat)

Vi ankommer hovedstaden og får noen timer før innsjekk på hotellet, i år som i fjor bor vi på Thon Oslofjord Hotel.

Når rommene er fordelt er det bare til å gjøre seg klar til første begivenhet, parade fra Sandvika stasjon til Sandvika stadion. Her stiller alle lag opp iført lagdrakt med slagord og flagg.

En sterk første-kamp

Det er cirka 600 spillere og lagleder med, og på stadion blir vi møtt av finansminister Vedum som, uavhengig av parti, ønsker alle en flott helg med varme og godt humør.

Bildeserie:

1 av 6

Første kamp går mot Harstad/Narvik. Før kampen snakker vi om Os Fotball sitt positive omdømme, og hvordan skal vi representer klubben og bygda.

Vi velger å holde fokus på FairPlay, når kampen kommer i gang er vi på. Vi holder de til pause 3-3, men gatefotball er kjapp fotball, og andre omgang blir i tøffeste laget. Det blir et 7-4-tap for Harstad.

Vi tar tapet med stor ro, og er enig i at tross resultatet så leverte vi en sterk første kamp.

Vi avslutter en lang dag med Frelsesarmeen sin lasagne før vi klokken 21 trekker mot hotellet og tar kveld.

Lørdag: Sol og varme

Lørdag våkner vi til en veldig god frokost, og vi er heldige som startet kampen klokken 12. Det gir oss tid til å nyte starten på dagen.

Det er, som i fjor, mellom 25 og 30 grader her i Sandvika. For en bygdagjeng fra Vestlandet blir det avgjørende resten av dagen. Vi henger med i kampene, men varmen og hurtigheten i kampene tar oss sakte, men sikkert.

Men det biter ikke på oss, vi nyter hvert sekund, og snakker om alle som ikke ble med oss over i år. Hva kan vi gjøre for at enda flere blir med oss til neste år?

Ikke for å skryte for mye, men sjøtemperaturen i Sandvika ligger på 21-22. grader, så absolutt en motivasjon for å bli med.

Dagen går. Vi blir godt ivaretatt her borte, med gode opplevelser på NM-arenaen og gode måltider på hotellet.

Noen bader og stifter bekjentskaper, noen går rundt i beste FairPlay-stil og heier på andre lag.

Bankett på kvelden

Nytt i år er at banketten blir holdt på hotellet. Det er flott dekka bord, tre flotte buffeter, varme og kalde retter, kakebord - rett og slett ett eventyr for de vel 500 bankettpynta som er påmeldt.

Kvelden går med god mat og gode historier. Latteren sitter løst sammen med laget vi møtte på fredag, vi er blitt gode venner med Harstad gjengen, en gjeng som er akkurat like høytidlig som oss.

Det er fin musikk. Spillere fra lagene til Frelsesarmeen har samla seg til et flott band, og det synges Wonderfull World til bilder som ruller over storskjerm fra dagen, tatt av en soldat fra Frelsesarmeen.

Bildeserie:

1 av 6

Jubelen står tidvis i taket, spesielt når bildene av lagene fra Agder rulles ut.

Klokken 21.30 rundes banketten av. Noen trekker seg tilbake, andre velger å ta en tur på stranden for en kveldsdukkert.

Det var så behagelig at vi var en gjeng som ble liggende i en halvtime uti før vi ruslet tilbake til hotellet med sydentemperatur i luggen.

Søndag: Skjerpa før siste kamp

Søndag er det kamp tidlig, med første kamp klokken 09.50. Vi spiser en god frokost før vi tusler nedover til stadion, bevisste på at vi har ett mål for dagen: å slå Øvre Romerike gatelag.

Vi er mer skjerpa en noen kamper tidligere, vi bestemmer oss for å trøkke til, skaffe oss noen mål tidlig.

Vi ser at vi fort at vi har overtaket, så vi velger FairPlay. Vi velger å holde det til en kontrollert, og vinner 7-3.

Fulle tribuner under sluttspillet. (Foto: privat)

Til sammen scorer vi 16 mål på 5 kamper, 4 av målene ble scora av damespillere våre, som har gjort en meget god turnering med tanke på at de har spilt mot mange godt trente menn.

Skikkelig kudos til dei tre damene på laget vårt!

Vi vil takke alle som bidro i spleisen vår, Endre Brenne og Os Fotball med sine sponsorer for at vi fekk til denne turen.

Vi blir et lite lag fra Vestlandet her borte.

Noen av lagene her fra Oslo og omegn har formiddagstreninger og ettermiddagstrenger grunnet mange spillere. Noen lag operer med millionbudsjett og store sportslig apparat.

Det som er kult er at de fleste av lagene husket oss fra i fjor, da vi tok med en 2. plass på herrelaget i c-sluttspillet og damelaget tok fairplayprisen.

Vi har holdt liv i dette laget i 7 år, med hjelp av Os Fotball og andre lokale bedrifter som har sponset oss med stort og smått.

Vi reiste hjem fulle i minner, ideer og nye beskjentskaper. Kanskje vi senere kan få til at noen av lagene vi møtte i Oslo kan ta turen til Os 11. september - når vi selv inviterer til cup på Kuventræ.

Takk for turen

Tor Arne
Trener gatelaget Os/fagleder aktivitet

Ole
Trener

Lars Petter

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

• Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.