Askeladden P92 SUV blir vist for første gang på båtmesse i Oslo i morgen. (Foto: Askeladden Boats)

Nytt flaggskip på 30 fot - med påhengs!

P92 SUV: Askeladden lanserer sin største båt på over 10 år.

image
image
image
image
image
image
image
image
Av: Kjetil Vasby Bruarøy

I morgen åpner båtmessen «Båter i Sjøen» på Aker Brygge. I overkant av 300 båter ligger utstilt, blant nyhetene er båter fra Buster, Uttern, Nimbus, Bavaria, Princess og elbåten Q30 finske Q-Yachts.

Askeladden Boats har også premiere - Askeladden P92 SUVer verftet fra Os sin største båt noensinne, med unntak av rib-ene Commuter 10 og Commuter 11.

P92 har plass til to påhengsmotorer, men skal ifølge direktørenrik Asvik klare seg fint med én.

– På grunn av lite sofistikerte og gammeldagse skrogdesign, har det lenge vært en oppfattelse i markedet om at outboard-båter på over 9 meter må ha twin-installasjon for å fungere optimalt. Dette er ikke tilfelle med P92 SUV.

– Det er naturligvis en trygghetsfaktor å ha to motorer, men det koster også mer. P92 SUV er bygd på et helt nytt skrog optimalisert med 2-step, integrert motorbrakett og dyp V-bunn. Dette fjerner det meste av planingsterskel og reduserer behovet for motorkraft, forteller Askeladden-sjefen.

Båten skal gå rundt 40 knop med 350 hk, men kan også utstyres med 2 x 200-300 hk. 

To båter i ett

Den lukkede styrhusbåten P92 SUV skal være en kombinasjon mellom to ulike båtkonsepter i en og samme båt.

– Styrhusbåt-markedet har tradisjonelt vært delt opp i to ulike segmenter, sier Askvik og ramser opp:
· Et komfortsegment for dagsturer, weekend og turkjøring
· Et røffere segment for aktivt friluftsliv, fiske og transport.

– Styrhusbåtene har tidligere fungert bra i ett av disse segmentene, men ikke i begge samtidig. P92 SUV leverer like godt i begge segmenter – og gir brukeren muligheten til å selv konfigurere båten etter bruksområdet som ønskes i løpet av minutter.

Rask ombygging fra kos til fiske

P92 SUV har beholdt samme forkabin- og styrehusløsning som lillesøsteren P79 Weekend, og kan utrustes for fullverdig bokomfort, inkludert soft-topp for maksimal utnyttelse av solfylte sommerdager – på samme måte som P79 Weekend.

Akterdekket er gigantisk for klassen, og her er det like mye uteplass, sosiale sittegrupper, bordareal og solsenger som det er på største daycruiser C83 Cruiser.

Innredningen på akterdekket er modulbasert, og du kan selv velge hvor mange moduler du ønsker. De er til enhver tid flyttbare, og kan fjernes i en håndvending for å gjøre båten om til en fiske- og transportbåt.

Akterdekket er lukket ut mot plattformområdet med en vanntett dør som gjør det mulig å bakke båten mot været – uten å få hekksjø inn på akterdekket. Det er enkelt å bevege seg fra styrbord til babord side av plattformområdet.

150 liter is eller fisketank er standard, og det kan levers sirkulasjonspumpe som tilbehør.

Alt er forberedt for montering av spylepumper, sirkulasjonspumper, garn-, teine- og linehalere, slik at denne båten kan bli en rendyrket arbeids- og fiskemaskin.

Ved hjelp av modulsystemet kan du i løpet av minutter enkelt rekonfigurere fiskemaskinen din til en komfortabel turbåt med et sosialt akterdekk for hele familien.

Med og uten tak

Extended Hard Top er en løsning for norsk vær, og Askeladden sin anbefalte løsning for fritidsbruk.

Den gjør det mulig å lukke hele akterdekket med en praktisk og lettvint kalesjeløsning.

Løsningen finnes i flere ulike varianter og kombinasjoner, og kan naturligvis ettermonteres på alle båter som allerede er sendt ut.

– Dersom båten skal brukes til kommersielt bruk, eller aktivt fritidsfiske anbefaler vi standard takløsning. Dette gjør håndtering av fiskestenger og annet utstyr litt lettere.

Tekniske data:
Designkategori: C
Lengde: 9,20 m
Bredde: 2,80 m
Tørrvekt uten motor: Ca. 3.100 kg
Drivstoff: 230 liter standard
Ekstra drivstoff: 230 liter (Gir 460 liter totalt) (opsjon)
Dieseltank: 25 liter
Ferskvann: 100 liter
Varmtvann: 20 liter (opsjon)
Septiktank: 40 liter Personer: Max. 10
Motor Single: Outboard 300 - 350 HK XXL
Motor Twin: Outboard 200 - 300 HK XL
Fartspotensial; Ca. 40 knop (totalvekt 4 tonn) med Suzuki Duo-Propp DF350 HK
Forbruk, marsjfart 20 – 32 knop: Ca. 1,7 – 1,9 L/NM

Priser fra: 1.189.800 kroner (med Suzuki DF350 ATXX og nordisk komfortpakke)

Fleire saker